Nem csak előnyökkel jár a start-stop rendszer! Mit érdemes tudni az AGM és EFB akkumulátorokról
Az autógyártás nagy ütemű fejlődése szemmel láthatóan leginkább a külső jegyekben felismerhető, de a gyakorlatban az új funkciókban észlelhető leginkább
Már nem ritka az új típusokban a sávkövetés, az automatikus fékezés és a mindenféle fedélzeti radarok és kamerák sem
De még ennél is sokkal elterjedtebb a start-stop rendszer, melynek nem csak kényelmi, hanem nagy mértékű gyakorlati haszna is van.
Elsősorban a környezetvédelem szempontjából fejlesztették ki ezt a technológiát, melyet már a 80-as években is alkalmaztak egyes típusokban, de a 2010-es években terjedt el széles körben. Az analógia nagyon egyszerű: amikor az autó áll, és nem használ olyan funkciót, melyhez elektromos rásegítés szükséges, a motor egészen egyszerűen leáll, és csak akkor indul be újra, amikor az újra szükségessé válik. Automata váltós és manuális váltós autóknál is elérhető már ez a funkció, és a hatásai is egyértelműen tapasztalhatóak.
Egy start-stop rendszerrel ellátott jármű átlagosan 10%-kal fogyaszt kevesebbet, ezzel a funkcióval nem rendelkező társánál, emellett pedig a káros anyag és zaj kibocsájtása is érzékelhetően kevesebb a funkció működésekor.
Van azonban hátránya is ennek a technikának, mint ahogyan az lenni szokott.
Aki olyan gépkocsit használ, melyben fellelhető a start-stop technológia, előbb-utóbb találkozni fog a műszerfalon egy körbe zárt, áthúzott A betűvel. Nem kell nagyon megijedni, mert nem feltétlenül elektronikai meghibásodásról van szó!
Nagy valószínűséggel az akkumulátor már nem tudja fedezni a sok beiindításhoz szükséges energia többletet.
Egy átlagos autót naponta átlagosan 2-3 alkalommal indítunk be, ez egy start-stop rendszerrel ellátott kocsinál akár 100-ig is felmehet, ha belekeveredünk például egy nagyobb közlekedési dugóba.
Az így megnövekedett energiaigényt csak egy speciális, erre optimalizált akkumulátor tudja kellően ellátni, így, ha aksi cseréről van szó egy ilyen kocsiban, annak típusára fokozottan figyelnünk kell.
Két választásunk van ebben az esetben: Az AGM és az EFB akkumulátorok.
Hogy melyik a jobb választás, az típusfüggő, de az bizonyos, hogy az AGM (Absorbent Glass Mat) jóval fejlettebb technológiát jelöl, mint társa.
Üvegszál-szövetbe itatott elektrolit szerkezetének köszönhetően teljességgel gondozás és szivárgás mentes, akár az utastérben is elhelyezhetjük, annyira biztonságos. Az átlagos akkumulátorokéhoz képest négyeres a feltöltési és ciklusállósága, bár kétségtelen, hogy jóval drágább is, mint elődei.
Az EFB, vagyis Enhanced Flooded Battery a hagyományos, ólomsavas akkumulátorok továbbfejlesztett verziója.
A feltöltési és ciklusállósága ennek a típusnak is jóval magasabb, legalább háromszorosa, mint elődjének, ugyanakkor egy különleges poliészter belső borításnak köszönhetően a rázkódást is jobban bírja. Ez a típus jóval olcsóbb, mint az imént említett AGM technológia, de ne higgyük, hogy biztosan kifizetődőbb választást is jelent.
Az autóban gyárilag alkalmazott típus az, amelyik biztosan el tudja látni megfelelőképpen feladatát.
Egy kisebb teljesítményű, kevesebb extrával ellátott autó jó eséllyel elműködik egy EFB akkumulátorral, ugyanakkor kicserélhetjük azt egy AGM-re is, fordítva azonban ezt már nem tehetjük meg. A hagyományos akkumulátorok mellett pedig egészen biztosan nem fog sokáig működni a Start-stop technológia, ezért semmi esetre sem érdemes ezzel kísérleteznünk.
És hogy honnan tudjuk ezeket a különleges akkumulátorokat gyorsan, jó áron és biztonságos forrásból beszerezni?
Hát Magyarország legújabb és legfrissebb autóalkatrész webáruházából, az alkatreszes.hu-ról!
Kivételesen nagy választék, átlátható és ügyfélközpontú felület és kedvező vásárlási feltételek várják az ide látogatókat! Ha akkumulátor cserére van szükséged, itt mindenképpen érdemes szétnézned!